Martin CARLIN
Vers 1730 - 1785

Reçu Maître le 30 juillet 1766


Martin Carlin est né en Allemagne, à Fribourg-en-Brisgau. Son mariage en 1759 avec la soeur de Jean-François Oeben, prouve qu'il vivait à Paris et permet de supposer qu'il travaillait déjà avec ou pour son futur beau-frère.

Ayant obtenu la maîtrise le 30 juillet 1766, il s'établit rue du Faubourg-Saint-Antoine dans un immeuble à l'enseigne de "la Colombe" où il demeurera durant toute sa brillante carrière.

Bien qu'il n'ait jamais reçu le titre d'Ebéniste de la Couronne, il fournira de nombreux meubles aux membres de la famille royale par l'intermédiaire des marchands-merciers : Darnault, Daguerre, Simon-Philippe Poirier, pour lesquels il a beaucoup travaillé.

C'est ainsi qu'il est devenu, sous le règne de Louis XVI, le grand Maître des meubles ornés de plaques de porcelaine de Sèvres ou de laque d'Extrême Orient.

Sa production appartient, pour l'essentiel, au style Louis XVI si l'on excepte un certain nombre de meubles Transition (petits bureaux bonheur-du-jour ornés de plaques de porcelaine de Sèvres ; commodes en marqueterie souvent géométrique et toujours de grande qualité)

Bibliographie

Le Mobilier Français du XVIIIème Siècle
Pierre Kjellberg
Les Editions de l'Amateur - 1989


Martin CARLIN
Near 1730 - 1785

Master 30 July 1766


Martin Carlin was probably born around 1730 in Fribourg-en-Brisgau.

On 26 February 1759, he married Jean-François Oeben's sister. The contract reveals that Carlin was still a day-worker living on the quai des Célestins.

As early as 1763, the couple were living in the Grand-Rue du Faubourg Saint-Antoine at the sign of "la Colombe" where Carlin is cited in the inventory taken after Oeben's death. He was working at the time as an independent craftsman. He soon began supplying furniture to the marchands-merciers such as Darnault, Daguerre and Simon-Philippe Poirier.

On 30 July 1766, Carlin became a Master Ebéniste.

Over the next twelve years, he made porcelain-mounted furniture for Poirier and after 1778, he produced sumptuous pieces in Japanese lacquer.

Carlin's output consisted mainly of luxury furniture ; besides the eighty porcelain-mounted pieces of furniture, there were also pieces in Japanese lacquer and pieces in mahogany or marquetry. Among the veneers, tulipwood was the most highly favoured and was sometimes used in sunburst motifs with a refinement particular to Carlin. The design of the marquetry does not make use of flowers but rather of abstract arabesques or geometric motifs.

Bibliography

French Furniture Makers
Alexandre Pradère
Société Nouvelle des Editions du Chêne - 1989


18th Century French Furniture
Calouste Gulbenkian Museum
Maria Isabel Pereira Coutinho
Fundaçao Calouste Gulbenkian
Lisbon - 1999